سه مرحله تا نصب Adobe Connect و نرم افزار ها مورد نیاز و ورود به سامانه کلاسهای مجازی


سعی شده که مطلب، مفید و مختصر باشد. مراحل را بدقت مطالعه و دنبال کنید که نتیجه بگیرید. تاکید میگردد که این مطلب را تا پایان، مطالعه فرمایید و در طول نصب نرم افزارها، حتماً به اینترنت متصل باشید.

مرحله اول: نرم افزار Adobe Connect را نصب کنید(برای یکبار و در شروع ترم کافی است).
نکته: اگر این نرم افزار را روی دستگاه دارید، حتماً آن را حذف کنید و دستگاه خود را خاموش و روشن کنید.

ادوب کانکت را از طریق لینکهای زیر، نصب نمایید.

ادوب کانکت برای کامپیوتر و لپتاپ
ادوب کانکت برای گوشی و تبلت های اندروید
ادوب کانکت برای گوشی و تبلت های اپل

 

مرحله دوم: نرم افزارهای Firefox و Google Chrome را روی دستگاه خود نصب کنید(برای یکبار و در شروع ترم کافی است).
نکته: اگر این دو نرم افزار را روی دستگاه دارید و مطمئن نیستید که بروز هستند، حتماً آنها حذف کنید و دستگاه خود را خاموش و روشن کنید و مجدداً از طریق لینکهای زیر، نصب نمایید.

Google Chrome برای کامپیوتر و لپتاپ
Firefox برای کامپیوتر و لپتاپ

Google Chrome برای اندروید
Firefox برای اندروید

Google Chrome برای اپل
Firefox برای اپل
نکته: پس از انجام مراحل اول و دوم، پیشنهاد میگردد که دستگاه خود را خاموش و روشن کنید

 

مرحله سوم: (شامل 4 گام مختصر)

    گام 1. با استفاده از نرم افزار Firefox یا Google Chrome برای ورود به سامانه آموزش مجازی به آدرس LMS.iauKashan.ac.ir مراجعه فرمایید.

    گام 2. روی گزینه کلیک نمایید.

    گام 3. نام کاربری و واژه عبور خود را وارد نمایید و روی گزینه ورود کلیک نمایید.

    گام 4. از منوی آیتم آموزشی و سپس آیتم درس ها را انتخاب نمایید تا لیست دروس باز شود. درس مورد نظر را پیدا کنید و روی گزینه درس مورد نظر، کلیک نمایید تا وارد کلاس شوید. در این مرحله ممکن است گزینه های Open In Browser یا Open In Application ظاهر گردد که ترجیحاً آیتم Open In Application انتخاب گردد. توجه داشته باشید که تا استاد وارد کلاس نشود، دانشجو امکان ورود به کلاس را نخواهد داشت و با پیامهای در حاضر امکان ورود وجود ندارد، لحظاتی بعد دوباره تلاش کنید یا The meeting has not yet started روبرو خواهد شد.

 


به این نکات توجه ویژه داشته باشید

 

نکته1: برای دانشجویان، در اولین ورود، هم نام کاربری و هم واژه عبور، شماره دانشجویی میباشد (بدون @edu) که بعد از ورود امکان تغییر واژه عبور را دارید.

نکته2: دانشجویان ورودی 98 و قبل از 98 بایستی شماره دانشجویی خود را حتماً با 116 درج کنند بعنوان مثال 116920219573

نکته3: دانشجویان سما، ورودی 98 و قبل از 98 بایستی شماره دانشجویی خود را حتماً با 708 درج کنند بعنوان مثال 708920219573

نکته4: انجام مراحل اول و دوم، فقط یکبار و در شروع ترم کافیست. اما در ادامه، درصورت بروز مشکل برای دستگاهتان، میتوانید مراحل اول و دوم را تکرار کنید تا مشکل احتمالی برطرف شود.

نکته5: برای استفاده و انتخاب مرورگر، آزاد هستید اما مرورگرهای Firefox و Google Chrome پیشنهاد می گردد.

نکته6: اگر با یک مرورگر (Firefox و Google Chrome و ...) مشکل دارید، مرورگر دیگری را انتخاب نمایید و مرحله سوم را روی مرورگر دیگر بررسی کنید تا مشکل احتمالی، برطرف گردد.

نکته7 مهم: در صورتی که روی دستگاه خود، فیلتر شکن، VPN یا انواع فیلترگذرها را دارید، احتمال اختلال در استفاده از ادوب کانکت بسیار زیاد خواهد بود، حتی در مواقعی که فیلترشکن شما غیرفعال باشد.

نکته8 مهم: اشکالات دستگاه شما مثل احتمال ویروسی بودن، پایین بودن سرعت دستگاه یا اینترنت، اختلالات نرم افزاری(بخصوص سیستم عامل) یا اختلالات سخت افزاری، روی کیفیت استفاده از ادوب کانکت اثرگذار است لذا قبل از هر اقدامی، مطمئن شوید که از این دست اختلالات ندارید.

نکته9: (مخصوص کامپیوتر و لپتاپ) چنانچه در محیط ادوب کانکت برای تایپ حرف ی مشکل داشتید، برای رفع مشکل، صفحه کلید را در حالت فارسی قرار دهید و کلیدهای Shift و X را همزمان، فشار دهید تا حرف ي بصورت موثرتر تایپ گردد.

نکته10: منظور از دستکاه، گوشی موبایل، تبلت، کامپیوتر و ... میباشد.

نکته11: منظور از گوشی یا تبلت های اندرویدی، گوشی و تبلت های مدل سامسونگ، شیائومی، هوآوی و ... غیر از مدل اپل میباشد.

نکته12:

قابل توجه اساتید

قابل توجه دانشجو

 

ویدئوهای آموزشی

دانلود ویدئو شماره 1 - آموزش محیط ادوب کانکت

دانلود ویدئو شماره 2 - آموزش ایجاد نظرسنجی و آزمون ساده

دانلود ویدئو شماره 3 - آموزش جامع طراحی سوالات و امتحان

 موارد مهم موجود در این ویدئوها:

- ضبط کردن کلاس درس
- تنظیمات ظاهر و چینش تب های کلاس
- نحوه اشتراک گذاری فایل های مختلف
- نحوه اشتراک گذاری فایل های PDF و پاورپوینت
- نحوه اشتراک گذاری صفحه(Screen)
- نحوه فعال سازی تخته وایت برد
- نحوه ایجاد آزمون، نظر سنجی و سوال و جواب و کوئیز در ادوب کانکت
- دسترسی دادن به کاربران در کلاس و مدیریت کاربران
- تنظیمات ورودی و خروجی صدا
- تنظیم قدرت ورودی میکروفون و خروجی صدا
- اجازه دادن به کاربران برای استفاده از میکروفون و دوربین
- بررسی سرعت اینترنت در کلاس
- راهنمای جامع طراحی سوالات و امتحانات
- و موارد دیگر…
 

نکته: اگر اشتراک گذاری فایل پاورپوینت و ... مشکل داشت، فایل را روی دستگاه خود باز نمایید و از اشتراک گذاری صفحه(Screen) استفاده گردد.
نکته: از منوی Pods و آیتم Manage Pods امکان حذف نظرسنجی ها، آزمون ها و ... را دارید.
نکته: نظرسنجی، آزمونها و ... در محیط ادوب کانکت بسیار ساده هستند و خروجی ندارند. توصیه میگردد نتایج آن را سریعاً برداشت نمایید.


حل مشکل اکو شدن صدا در ادوب کانکت

گاهی هنگام برگزاری کلاس مجازی پیش میاید که صدا اکو شده و صدایی ناخوشایند تولید کرده و مانع برگزاری جلسه آنلاین میشود

راه کار اول
این مشکل مطلقاً به سرور ارتباطی ندارد و میبایست افرادی که دارای میکروفن فعال هستند بلندگو یا اسپیکر سیستم خود را قطع و از هدفون یا هندزفری استفاده کنند. در واقع هنگامی که شما اسپیکر و میکروفن خود را همزمان فعال میکنید یک چرخه ی صوتی ایجاد کرده که باعث میشود صدای خارج شده از اسپیکر توسط میکروفن دریافت شده و مجدداً برای پخش به سرور ارسال شود، این فرآیند بارها تکرار شده و باعث اکو شدن پی در پی صدا میشود. با تغییر اسپیکر به هدفون این مشکل کاملا برطرف شده و میتوانید از جلسه ی آنلاین خود لذت ببرید.

راه کار دوم
برای جلوگیری از مشکل اکو شدن صدا در ادوبی کانت اپلیکیشن، ابتدا باید به عامل این مشکل پی برد. این مشکل عمدتاً به دو دلیل رخ می دهد:
مشکل اول: انتقال صدای ارایه دهنده کلاس از اسپیگر دانشجو به میکروفن مورد استفاده ایشان
مشکل دوم: ایجاد دو سشن(Session) همزمان برای استاد

در صورت بروز مشکل اول می توان به دو راه کار زیر اشاره کرد:
راه کار اول برای مشکل اول: گرفتن حق استفاده از میکروفن از Participants ها بین گزینه های موجود. در نوار منوی Adobe Connect Application بر روی Audio کلیک کنید. بر روی Microphone Rights For Participants کلیک کرده و تیک کنار آن را بردارید.
راه کار دوم برای مشکل اول: از اعضا Participants بخواهید که میکروفن رو Mute کنند.

در صورت بروز مشکل دوم، می توان به راه دو راه کار زیر اشاره کرد:
راه کار اول برای مشکل دوم: حذف یکی از سشن ها چناچه استاد بیشتر از یک بار به ادوبی کانکت اپلیکیشن لاگین کند و چناچه اسپیکر ایشان فعال باشد این اتفاق پیش می آید. برای حل مشکل بهتر است که کاربر ارایه دهنده (استاد) تنها یکی از اپلیکیشن ها را نگه داشته و سایر آن ها را ببندد.
راه کار دوم برای مشکل دوم: پایان دادن به کلاس. در صورت عدم یافتن سایر سشن ها باید در Adobe Connect Application و در نوار منو بر روی Meeting و آخرین گزینه موجود در آن یعنی End Meeting کلیک کنید و پس از آن با فشردن دکمه OK به نشانه تایید خروج از کلاس خارج شوید. مجددا به کلاس لاگین کرده و همانگونه که مشاهده خواهید کرد تنها یک کاربر با اسم شما قابل رویت است.


لینک های مرتبط

تنظیمات کامل مربوط به صدا و میکروفون

ادوب کانکت و مشکلات مربوط به وبکم