جلسه سوم:اهميت آيه الحمد الله رب العالمينحجه الاسلام صديقي در بيان "الحمد لله رب العالمين" گفت: مفسرين ميگويند الف و لام در كلمه الحمد، الف و لام جنس است؛ به اين معنا كه جنس حمد يا به عبارت ديگر تمام حمد براي خداوند است و بازگشت همه ستايشها و تكريم ها به خداوند باز مي گردد. نويسندهي كتاب "ماه وصال" در اين زمينه بيان كردند: «بايد توجه داشت كه كلمه "رب العالمين" دليل بر اين مدعي است؛ يعني اگر بپرسند چرا تمام حمد براي خداست جواب مي دهيم چون او رب العالمين است، مدير و مدبر حقيقي عالم خداوند است، او پرورش دهندهي همه عوالم است اعم از عالم حيوانات، عالم اشجار وغيره . هرچند بعضي خواستهاند، بگويند او رب عالم انسان، ملائكه و جن است، به عنوان اينكه آنها سرآمد همهي موجودات عالم هستند.
مدير فرهنگي دانشگاه با توجه به اين آيه از سوره حمد گفت:«خداوند تدبير كننده امور است. زيرا خداوند در آيه 7 سوره سجده در بحث خلقت ميفرمايد:« الَّذي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَ بَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسانِ مِنْ طين» او خدايي است كه هر چه آفريد نيكو قرار داد و خلقت انسان را از گل آغاز كرد. خداوند رب العالمين است. در قرآن كريم در سوره هود آيه( 6 ) در تاييد تدبير ارزاق موجودات عالم توسط خداوند آمده است: « وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ رِزْقُها وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها كُلٌّ في كِتابٍ مُبين».
حجهالسلام صديقي گفت: وقتي شما به عالم هستي نگاه مي كنيد جلوه اي از جلال و جمال الهي را مشاهده ميكنيد هر چند انسان خود به تنهايي مظهر جلال و جمال خداوند است و هيچ نقصي در خلقت نميبينيد؛ بنابراين اينجاست كه خالق هستي قابل ستايش و نيايش است در تمام امور و لحظهها. اين حمد اختصاصي به شروع كار اختصاص ندارد؛ بلكه بايد براي پايان هركاري نيز حمد وستايش او مورد توجه باشد. چنانچه اهل بهشت به آن توجه دارند. « دَعْواهُمْ فيها سُبْحانَكَ اللَّهُمَّ وَ تَحِيَّتُهُمْ فيها سَلامٌ وَ آخِرُ دَعْواهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمين»( يونس: 10 ). با توجه به اين آيه نيايش اهل بهشت تسبيح خداوند است و در بهشت خداوند در سلامتي محضاند و پايان نيايش آنان حمد و سپاس خداوند است .